Zgłoś Twoje dziecko do konkursu "Ruszaj z przedszkolakiem łamigłówek szlakiem"

Komunikaty

PORADY PRZEDSZKOLNEGO PSYCHOLOGA 08.04.2021 (CZWARTEK)

Co zrobić, aby dziecko nie wypadło z przedszkolnej rutyny?

Maluchy stosunkowo szybko wypadają z przedszkolnej rutyny. Wystarczy kilka dni przerwy w uczęszczaniu do przedszkola, aby pojawiły się w większe trudności z poranną mobilizacją podczas wstawania. Trudniejsze stają się też rozstania, dziecko bardziej przeżywa rozłąkę z rodzicem. Wystarczy jednak wdrożyć pewne działania, dzięki którym pomimo tego, że maluch pozostaje w domu, jego rytm dnia będzie bardziej przypominał ten
"przedszkolny".

Stałe pory snu i wstawania
Czas wolny od przedszkola często charakteryzuje się tym, że rytm dnia ulega zaburzeniu. Wieczorem dziecko później kładzie się spać, przez co rano trudniej mu się obudzić. Wystarczy kilka dni, aby rutyna wypracowana przez miesiące uczęszczania do przedszkola uległa zachwianiu. Warto pamiętać o tym i trzymać rękę na pulsie. Niech zmianie nie ulega godzina, o której dziecko kładzie się spać. Dzięki temu z rana również będzie wstawało o swoich stałych porach. Gdy nastąpi czas powrotu do przedszkola, powrót do rutyny nie będzie problemem.

Organizacja dnia podobna do tej w przedszkolu
Czas, który dzieci spędzają w przedszkolu, jest różnorodny i urozmaicony. Maluchy mają zajęcia przy stoliku, podczas których trenują różne ważne umiejętności związane z przygotowaniem do szkoły, rozwijają swoje procesy poznawcze. Mają też czas na swobodną zabawę, samodzielną oraz z rówieśnikami. Warto pamiętać o tym i w podobny sposób zorganizować aktywność w domu. W ciągu dnia niech znajdzie się czas na zadania umysłowe. To mogą być ćwiczenia i zabawy, które zostały zaproponowane rodzicom w poprzednich artykułach, które zostały opublikowane na stronie internetowej przedszkola. Dobrze zostawić maluchom trochę przestrzeni na swobodną, kreatywną zabawę. Puzzle, szlaczki, kolorowanki to aktywności, które są rozwijające, jednak odtwórcze. Jeżeli chcemy, aby maluchy były twórcze, zostawmy im tak naprawdę pole do popisu. Czasem dziecko musi się też chwilę ponudzić, aby z tej nudy zrodziły się pomysły na ciekawą zabawę. Pojawia się pokusa, aby zorganizować maluchowi czas w ten sposób, że będzie mógł częściej niż zwykle oglądać ulubione bajki w telewizji. Trzeba tylko pamiętać o tym, że taka aktywność bardzo rozleniwia maluchy. W końcu kreskówki to rozrywka, która angażuje najmocniej. Warto dbać o urozmaicenie, proponować zabawy i rozrywki, które wymagają od dziecka więcej aktywności umysłowej. Zabawy, podczas których dziecko rozwija myślenie logiczne, myślenie przyczynowo - skutkowe, trenuje wyobraźnię przestrzenną czy motorykę małą bez wątpienia są korzystniejsze dla jego rozwoju.

Rozmowa o przedszkolu
Dzieciom, które potrzebują trochę więcej czasu, aby ponownie zaadaptować się do przedszkolnej rutyny, warto na bieżąco przypominać o przedszkolu. Rozmawiać o tym, kiedy do niego ponownie wrócą. Tłumaczyć im, dlaczego teraz do niego nie chodzą. Maluchy w wieku przedszkolnym potrzebują sensownego wytłumaczenia. Często zadają pytania, ponieważ chcą dowiedzieć się, jak funkcjonuje świat. Rodzic, który tłumaczy i opowiada, pomaga im w zrozumieniu skomplikowanej rzeczywistości. Aby maluch nie zapomniał przedszkola, można wraz z nim rozmawiać o kolegach i koleżankach, ulubionych zajęciach i formach spędzania czasu w przedszkolu. Jeśli włoży się tę odrobinę wysiłku, po powrocie do przedszkola maluchowi będzie łatwiej się ponownie zaadaptować.
Komunikat 2021-04-08, 11:53 | autor: Aldona Kurkowska
Przedszkolowo.pl logo